Politiek voor jong en oud

Door Linda Engels-Strijbosch op 13 december 2023

In groep 7/8 van basisschool De Driehoek ging het over het thema politiek. Tal van onderwerpen zijn aan bod gekomen. Er was aandacht voor de landelijke verkiezingen. De hele klas is zelfs op bezoek geweest in het gemeentehuis bij de burgemeester. Ik had de eer om de betogen van een aantal kinderen uit groep 7/8 te mogen jureren. In een betoog probeer je, net als in de gemeenteraad, anderen te overtuigen van jouw standpunt. Als raadslid houd ik regelmatig betogen over uiteenlopende onderwerpen zoals woningbouw en de bieb, dus ik was erg benieuwd.

De kinderen met de beste vier betogen mochten live in de klas hun betoog houden. Het eerste was van Tim en Siem, zij willen graag een Cruijff Court in Laarbeek, liefst in Aarle-Rixtel natuurlijk. Ze hadden goede argumenten dat kinderen achter het scherm uitmoeten en meer buiten moeten spelen. Ook Daisy had een leuk onderwerp. Ze hield haar betoog over onderwijs en milieu. Het was goed onderbouwd met cijfers, hard gewerkt hoor. Aimee hield een betoog over hondenpoep, samen geschreven met Lola. Ze hadden goede ideeën die kunnen bijdragen aan het verminderen van de overlast. Het betoog zat goed in elkaar, complimenten. De jeugdgemeenteraad besteedt ook aandacht aan dit onderwerp, dus ik weet zeker dat hun ideeën goed terecht gaan komen. Dan kom ik bij de winnaars Diem en Siem. Zij hielden een kort maar krachtig betoog waarom ze graag ook kunstgras willen bij ASV. Het voetballen gaat heel vaak niet door als het hard heeft geregend, dat is natuurlijk helemaal niet leuk. Ze willen ook niet te veel kunstgras, want dat is dan weer niet goed voor de natuur. Er was goed over nagedacht en wie weet wat hun betoog teweegbrengt.

De politiek neemt vaak belangrijke beslissingen die ook kinderen aangaan. Deze jongeren leren zo meedenken over de wereld om hen heen. Kinderen weten heel goed wat belangrijk voor ze is en ze willen graag vechten voor hun idealen. Politiek is dus iets voor jong en oud. Wil jij nader kennismaken met de lokale politiek? Doe dan mee met de gratis cursus Politiek Actief van de gemeente Laarbeek. De cursus bestaat uit vier avonden in januari en februari. Op de laatste bijeenkomst van donderdag 1 februari wonen de cursisten de raadsvergadering bij en worden de certificaten uitgereikt. Ik kan de cursus van harte aanbevelen.

Linda Engels-Strijbosch,
fractievoorzitter PvdA Laarbeek

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch