Naar een zeker bestaan

Door Linda Engels-Strijbosch op 6 december 2023

De PvdA vindt het belangrijk dat iedereen mee kan doen in Laarbeek. Schulden en armoede staan volwaardig meedoen in de samenleving in de weg. In ons verkiezingsprogramma schreven we dat we de norm om in aanmerking te komen voor minimavoorzieningen in de gemeente Laarbeek aan wilden passen van 110 procent naar 120 procent van de bijstandsnorm. Dan kunnen meer mensen gebruik maken van die voorzieningen en dan kunnen ze beter rondkomen. Gelukkig heeft de gemeenteraad nu het besluit genomen om dat ook echt te gaan doen.

Dat besluit heeft te maken met de zogenaamde harmonisatie van de minimaregelingen in de Peelgemeenten. Dat betekent dat de regelingen in die gemeenten gelijk worden getrokken. PvdA Laarbeek heeft uiteraard vóór dit plan gestemd. Want het zou niet uit moeten maken in welke gemeente je woont. Verschillen tussen gemeenten leiden bovendien tot onduidelijkheid waardoor mensen die wel recht hebben op een bepaalde voorziening er soms geen gebruik van maken. We hopen dat alle Peelgemeenten positief zijn over het harmonisatieplan en wij zijn blij dat onze wethouder heeft aangegeven dat ook als niet alle gemeenten het ermee eens zijn, dat Laarbeek van 110 naar 120 procent gaat. Dit is voor een behoorlijke groep mensen een stap naar een zeker bestaan.

Tegelijkertijd zien we dat de kosten van levensonderhoud de afgelopen tijd enorm gestegen zijn. De boodschappen, brandstof, de huur en energie; eigenlijk is alles duurder geworden. Dat roept de vraag op of de groep mensen die moeilijk rond kan komen niet groter is dan 120 procent van het sociaal minimum en dat de norm verhoogd zou moeten worden naar 130 procent. En wij weten ook dat de echte verbeteringen om de bestaanszekerheid van mensen te vergroten vanuit Den Haag moeten komen, zoals het verhogen van het minimumloon. De landelijke PvdA heeft dat ook in haar verkiezingsprogramma staan. Wij blijven de ontwikkelingen scherp volgen en als er in Laarbeek signalen zijn dat 120 procent niet toereikend is, dan trekken we aan de bel.

Linda Engels-Strijbosch,
fractievoorzitter PvdA Laarbeek

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch