De jeugd van tegenwoordig

Door Linda Engels-Strijbosch op 28 juni 2023

In de laatste raadsvergadering zijn we bijgepraat over alle activiteiten van de jeugdgemeenteraad. Verschillende jeugdleden vertelden over de projecten waar ze mee bezig zijn. Zo hebben ze een strippenkaart ontwikkeld om Laarbeekse basisschoolkinderen kennis te laten maken met sport en cultuur. De strippenkaart kost 5 euro en daarmee kunnen kinderen 10 verenigingen uitproberen, bijvoorbeeld de scouting of sport- en muziekverenigingen. Ook vraagt de jeugdgemeenteraad aandacht voor verkeersveiligheid rondom scholen door middel van rode en groene kaarten. De kaarten worden uitgedeeld op scholen om mensen bewust te maken van hun verkeersgedrag. Verkeersdeelnemers krijgen een rode kaart als ze iets konden verbeteren en een groene kaart als ze goed bezig waren.

De jeugdgemeenteraad geeft het goede voorbeeld door een aantal speeltuintjes in Laarbeek aan te pakken. Er is zwerfafval opgeruimd en groene aanslag verwijderd. Verder zijn er afvalmonster turfkaarten gemaakt om het opruimen van zwerfafval nog leuker te maken. In het papier zitten zaadjes waar mooie veldbloemen uit groeien. De kaarten zijn verkrijgbaar op het gemeentehuis, ga ze vooral gebruiken! Dan maken we met z’n allen Laarbeek weer schoner en mooier. En dan wordt het nog leuker om op expeditie te gaan in Aarle-Rixtel. Dat kan met de interactieve route die binnenkort in de Ontdek Laarbeek app komt te staan. Hopelijk snel ook voor de andere kernen.

Ik vind het verfrissend om te zien dat de jeugd van tegenwoordig bomvol ideeën zit om de wereld te verbeteren. Met hun inzet voor anderen zijn de jeugdleden een inspiratiebron voor jong én oud! Namens de PvdA Laarbeek wil ik de groep 8’ers die de jeugdgemeenteraad gaan verlaten bedanken. Heel veel plezier op de middelbare school en heel erg bedankt voor jullie inzet! De vergadering was eigenlijk te kort voor alle leuke projecten. Daar kan ik uren naar luisteren. Ik kan dan ook niet wachten tot de volgende ontmoeting met de jeugdgemeenteraad.

Linda Engels-Strijbosch,
fractievoorzitter PvdA Laarbeek

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch