Woontoekomst

Door Linda Engels-Strijbosch op 12 oktober 2022

Vorige week is de gemeenteraad op een raadsbijeenkomst bijgepraat over de woningbouwplannen in Laarbeek. Die plannen zijn ook in DeMooiLaarbeekKrant gepubliceerd. Nu weten we dat er met die plannen 715 huizen bijkomen. Maar we weten nog niet wat voor soort huizen dat zijn. Al in juli heeft de PvdA-fractie vragen gesteld om duidelijk te krijgen of de bouwplannen aan de woonvisie van de gemeente voldoen. Worden er betaalbare woningen gebouwd? Gaan we de ambitie op het gebied van sociale woningbouw halen? Welke keuzes maakt het college en welke kosten zijn daarmee gemoeid? We wachten met smart op antwoorden van de wethouder. En we wachten op actie, want wonen is een basisbehoefte.

Een van de vragen op de bijeenkomst was of voor het bouwen van voldoende betaalbare woningen de gemeentelijke reserves aangesproken mogen worden. Betaalbare woningen zijn een must! Maar hoe kun je dat financieren? Als PvdA willen we ook naar andere mogelijkheden dan de gemeentelijke reserves kijken. Zo zou de gemeente meer grond in erfpacht uit kunnen geven, waardoor je de kosten voor woningen lager houdt. Ook de woningbouwopgave vanuit de groeiende Metropoolregio Eindhoven kwam aan bod. PvdA is van mening dat grote bedrijven eerlijk moeten bijdragen aan het realiseren van de benodigde extra woningen en de bijbehorende bereikbaarheid en infrastructuur. Dat schreven we in maart al in ons manifest ‘Linksaf bij afslag brainport’.

Het is duidelijk dat wonen hoog op de agenda van alle politieke partijen staat en er wordt gelukkig breed naar oplossingen gekeken. Zo werden tiny houses genoemd, is er gesproken over kleiner bouwen en zelfs hoogbouw is uit de taboesfeer gehaald. Als het belang van de mensen voorop gezet wordt zien wij de woontoekomst positief tegemoet, maar het is nu aan het college om de regie te pakken en vanuit visie tot actie over te gaan.

Linda Engels-Strijbosch,
fractievoorzitter PvdA Laarbeek

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch