Wat vinden burgers?

Door Linda Engels-Strijbosch op 24 september 2021

Inwoners van Laarbeek krijgen te maken met veranderingen in hun directe omgeving. Er wordt bijvoorbeeld een boom gekapt, bij de buren wordt een forse aanbouw gerealiseerd of er vindt een evenement plaatst. Deze veranderingen hebben impact op de directe leefomgeving van omwonenden en kunnen voor onrust zorgen. De PvdA vindt het daarom belangrijk dat inwoners betrokken kunnen zijn bij wat er in hun omgeving gebeurt en dat de gemeente ervoor zorgt dat mensen mee kunnen praten.

Als de gemeente de burgers niet goed informeert, dan ontneem je hen de mogelijkheid tot inspraak en de mogelijkheid om bezwaar te maken. De gemeente moet dus toegankelijk en benaderbaar zijn voor al onze inwoners. De gemeente werkt daar hard aan, maar soms blijkt dat de informatie burgers niet altijd bereikt of dat de informatie niet begrijpelijk is. Een recent voorbeeld uit de praktijk: Enkele inwoners van Laarbeek kwamen problemen tegen bij het bestuderen van de Omgevingsvisie Buitengebied. Door de afwijkende paginagrootte was het plan niet leesbaar op het computerscherm en ook bij het afdrukken was het niet leesbaar. Vervolgens is een van de geïnteresseerden naar het gemeentehuis gegaan voor inzage. Daar bleek dat de Omgevingsvisie Buitengebied een zeer lezenswaardig, goed gestructureerd en visueel schitterend ontworpen boek is. Op papier dan. Maar plannen aandachtig bestuderen doe je liever thuis dan op het gemeentehuis. Na wat heen en weer bellen werd het mogelijk om tegen betaling een exemplaar bij te bestellen. Gelukkig heeft deze betrokken inwoner het probleem aan de PvdA voorgelegd en hebben wij het bij de gemeente aangekaart. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat er financiële drempels opgeworpen worden om informatie in te zien. De gemeente kwam daarop direct in actie en heeft het probleem naar tevredenheid opgelost.

En zo hoort het in een gezonde lokale democratie. Iedereen die wil moet kunnen meedenken en meepraten over wat er in zijn of haar omgeving gebeurt. Loop je als inwoner ergens tegenaan en wil je je stem laten horen? Neem dan contact op met onze fractie. Wij luisteren graag naar ervaringsdeskundigen en nemen ideeën van burgers graag mee bij het verbeteren van de dienstverlening van de gemeente.

Dit stukje is ook verschenen in DeMooiLaarbeekKrant van 23 september 2021.

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch