Voorbeeldvrouw

Door Jeannette van der Sanden op 6 maart 2024

De politieke vertegenwoordiging van vrouwen blijft achter. Gelukkig is er nu een kans om daar in Laarbeek verandering in te brengen. Waar ik het over heb? Over de nieuw te benoemen burgemeester! Zoals iedereen weet heeft Frank van der Meijden de overstap gemaakt naar de gemeente Tiel en is Yves de Boer nu waarnemend burgemeester in Laarbeek tot er een nieuwe burgemeester benoemd is. In de gemeente is een speciale vertrouwenscommissie bezig om een profielschets op te stellen voor de nieuwe burgemeester. Wat moet onze burgemeester allemaal kunnen, welke ervaring is belangrijk, wat voor persoon moet het zijn? Ook inwoners mochten in een enquête hun wensen voor de nieuwe burgemeester doorgeven. Ik deel hier graag een van mijn wensen. Voor de balans in het gemeentebestuur, het college van burgemeester en wethouders dus, zou een vrouw wenselijk zijn. En als je ziet dat er van de 19 raadsleden maar 3 vrouw zijn, dan is het duidelijk dat er in Laarbeek heel wat te winnen valt als het gaat om vrouwen in de politiek. Onze gemeente heeft nog nooit een vrouwelijke burgemeester gehad, dus hier ligt echt een kans.

Vrouwelijke burgemeesters fungeren bovendien als rolmodel of voorbeeldvrouw. Er wordt vaak beweerd dat vrouwen minder politieke ambities hebben, maar dat vraagt om wat nuance. Ambitie is namelijk geen persoonlijke eigenschap, maar wordt mede bepaald door iemands inschatting of een bepaalde positie haalbaar is. Naarmate er meer vrouwen politiek actief zijn, zeker op zichtbare posities, zorgt dat voor meer politieke ambities onder vrouwen. Hoe dit werkt illustreerde Greet Buter, burgemeester van Deurne en daarvóór wethouder in onze gemeente, vorig jaar in een stukje in de NRC. Ze schreef dat kinderen van groep 5 van een van de basisscholen aangeschoven waren voor het burgemeestersontbijt. Na afloop van het ontbijt vroeg een van de kinderen aan Greet of jongens ook burgemeester kunnen worden. In deze week van Internationale Vrouwendag hoop ik hardop dat de vertrouwenscommissie en de gemeenteraadsleden in hun zoektocht naar een nieuwe burgemeester expliciet nadenken over een mogelijke voorkeur voor een vrouw op die post. Niet daarover nadenken is een gemiste kans op meer balans.

Jeannette van der Sanden,
secretaris PvdA Laarbeek

Jeannette van der Sanden

De van oorsprong Drunense Jeannette van der Sanden is in 2019 naar Beek en Donk verhuisd voor de liefde. Ze is sinds november 2021 secretaris van de PvdA-afdeling Laarbeek en ze ondersteunt de afdeling met veel toewijding bij verkiezingen en allerlei verenigingszaken.

Meer over Jeannette van der Sanden