Verslag commissie Ruimtelijk Domein 13-01-2021

Door Linda Engels-Strijbosch op 23 februari 2021

De eerste commissie van het nieuwe jaar. Er werden meteen een zestal medelingen gedaan door wethouder Meulensteen. Een daarvan ging over de Deense Hoek. Onze fractievoorzitter Hans Strijbosch heeft onlangs een aantal schriftelijke vragen gesteld aan de provincie, via Stijn Smeulders. Nu dit ter sprake kwam, leek het ons logisch de antwoorden van de schriftelijke vragen te delen met de wethouder en andere commissieleden.

Eerste onderwerp van de agenda was een presentatie over de omgevingswet. Een zeer complex verhaal dat aan de hand van een ‘spoorboekje’ verduidelijkt werd. Dank daarvoor. Dezelfde avond werd er in de Eerste Kamer nog gestemd over eventueel uitstel van de invoer deze wet.

Het opwaarderen van de rotonde bij Bavaria kreeg veel bijval. Iedereen was het erover eens dat er verbetering nodig is. PvdA Laarbeek vindt het belangrijk dat er goed gekeken wordt naar de aantasting van de hoofdgroenstructuur en compensatie daarvan. Wij zijn akkoord met de onderzoekskosten en benieuwd naar de plannen.

Agendapunt 6 en 7, de onderhoudsprogramma’s voor wegen en riolering, werden eerst verduidelijkt door middel van een presentatie. Heel helder en duidelijk, er kon een streep door eigenlijk al onze vragen. Complimenten voor de presentatie! Als PvdA vinden we het erg belangrijk dat het klimaatdialoog gehouden wordt met bewoners. Wateroverlast kennen we allemaal, de laatste jaren komt daar de droogte bij kijken. Erg belangrijk om bij inrichting van straten en riolering goede voorbereidingen te treffen. De plannen van de gemeente zien er goed uit. Door wadi’s te bekleden krijgen ze naast opvangen van water ook een betere uitstraling en kunnen kinderen hier spelen. Beide plannen kregen volledige steun van alle commissieleden en werden een hamerstuk.

Agendapunt 8 betreft de verplaatsing van het carillon op de Heuvel. Dank aan de Heemkundekring voor aangeboden hulp. Wij vinden het als PvdA Laarbeek ontzettend belangrijk dat er draagvlak is van de bewoners in Lieshout. Toezegging van de wethouder om omwonenden goed te betrekken.

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch