Verbeter de wereld, …

Door Linda Engels-Strijbosch op 11 november 2021

In Glasgow is de klimaattop van de Verenigde Naties bezig. De boodschap van hoe erg ons ecosysteem eraan toe is komt hard bij mij binnen. En ik ben niet de enige, want de meeste mensen zijn bezorgd over de gevolgen van klimaatverandering. Maar over hoe het klimaatprobleem moet worden opgelost verschillen de meningen. Sommige mensen zeggen ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’. Zij zetten kleine stapjes met hun gezin om de planeet te redden. Andere mensen vinden dat dat geen zin heeft en dat het aan de overheid is om klimaatbeleid te maken en beslissingen te nemen.

Voor mij is dit eigenlijk geen keuze: Het moet allebéí. Er zijn zoveel dingen die je zelf kunt doen, ook dingen die geen geld kosten. Pak bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto voor alles binnen de dorpskern en scheid je afval. Dan is het belangrijk dat de gemeente zorgt voor goede fietspaden en voor afvalinzameling. En er zijn maatregelen die nu wel geld kosten, maar op den duur ook geld opleveren. Zoals het isoleren van je huis of zonnepanelen plaatsen. Er is in Laarbeek nog steeds ruimte op het energienet tot 150 panelen!

Ook kun je terecht bij de energiecoach van de gemeente die gratis langskomt om je te adviseren over het verduurzamen van je huis. Op dit moment loopt er een actie in Laarbeek waarbij woningbezitters een ‘groene bon’ van 50 euro krijgen als ze een energiecoach inschakelen of een online quiz doen over energiebesparing. Met zo’n cadeaubon kun je energiebesparende producten kopen bij lokale winkeliers. Ik vind dit een mooi voorbeeld van hoe de gemeente burgers kan stimuleren en ondersteunen om hun steentje bij te dragen aan het klimaat. Als PvdA Laarbeek zien we natuurlijk ook graag gemeentelijke acties voor huurders om te besparen op energie en bij te dragen aan milieuwinst.

Ik ben erg benieuwd hoe de inwoners van Laarbeek hierin staan. Vind jij dat het verduurzamen van de wereld bij jezelf begint? En wat doe jij dan? Of vind jij dat de gemeente een belangrijkere rol moet spelen? Laat het ons weten als je tips hebt om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan. Want ik heb de hoop dat we eruit kunnen komen als we gezamenlijk in actie komen.

Linda Engels-Strijbosch,
PvdA-commissielid Ruimtelijk Domein

Dit stukje is ook verschenen in DeMooiLaarbeekKrant van 11 november 2021.

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch