Door Hans Strijbosch op 29 januari 2022

Ruimte voor arbeidsmigranten

De PvdA Laarbeek stemde in de gemeenteraadsvergadering van 27 januari als enige partij tegen het Laarbeekse plan over huisvesting van arbeidsmigranten. De PvdA ziet de noodzaak van ruimte om arbeidsmigranten te huisvesten. Maar dit plan is een gemiste kans om die huisvesting fatsoenlijk te regelen. Zeker als je de mond vol hebt van arbeidsmigranten een volwaardige plaats geven in onze maatschappij. Want deze mensen zijn toch broodnodig voor onze economie? Niet voor niets is de titel van het rapport van de commissie Roemer “Geen tweederangs burgers”! Twee belangrijke adviezen uit dat rapport zien we niet terug in het Laarbeekse plan, namelijk maximaal één persoon per slaapkamer en ‘scheiding van bed en brood’. Met als gevolg dat de arbeidsmigranten te weinig persoonlijke ruimte hebben. En dat ze in een kwetsbare positie terechtkomen. Want als je huisvesting gekoppeld is aan je werkcontract, dan betekent het verliezen van je baan dat je ook je huis uit moet. De PvdA is van mening dat zo’n situatie niet wenselijk is. Wij willen ruimte voor woningen, maar daarbij moet wel aandacht zijn voor het welzijn en de arbeidspositie van arbeidsmigranten.

Lees ook het artikel in het Eindhovens Dagblad van 29 januari 2022 hierover.

Hans Strijbosch

Hans Strijbosch is sinds maart 2024 penningmeester van de PvdA-afdeling Laarbeek. Hij was van 2006 tot 2010 en van 2014 tot 2022 raadslid voor de PvdA in Laarbeek. Na maar liefst 12 jaar raadslid te zijn geweest heeft hij in maart 2022 afscheid genomen van de raad.

Meer over Hans Strijbosch