Rode en groene strijd

Door Linda Engels-Strijbosch op 15 juni 2022

PvdA en GroenLinks gaan verder samenwerken. Daarover hebben de achterbannen van de partijen zich afgelopen weekend uitgesproken. Concreet is besloten dat PvdA en GroenLinks na de verkiezingen voor de Eerste Kamer volgend jaar één fractie zullen vormen. Op 11 juni stemde een overgrote meerderheid van de PvdA-leden op het congres voor deze vergaande samenwerking met GroenLinks. Ik was een van de 1100 leden die live aanwezig waren op het congres in Nieuwegein en ook online konden leden stemmen. Het was een inspirerende dag waar veel mensen zich mengden in de discussie over een bundeling van linkse krachten, de energie was voelbaar. Ook de leden van GroenLinks steunen de samenwerking tussen de partijen. Prominenten van beide partijen gaven al eerder aan dat de ‘rode’ strijd voor een rechtvaardige samenleving en de ‘groene’ strijd voor een duurzame samenleving dezelfde strijd zijn.

Er wordt natuurlijk al op meer fronten samengewerkt. Zo trekken de PvdA en GroenLinks in de Tweede Kamer gezamenlijk op om te zorgen dat mensen met lage en middeninkomens financieel het hoofd boven water kunnen houden. Ze hebben in reactie op de voorjaarsnota van het kabinet alternatieve plannen gepresenteerd. Plannen voor een andere, eerlijkere koers voor Nederland. Waarbij werken weer gaat lonen en vermogensongelijkheid wordt aangepakt. Waarbij een steuntje in de rug als het tegenzit er voor iedereen is. En de gezamenlijke klimaatvisie is ‘knalrood’ en ‘felgroen’: duurzame energie moet voor iedereen bereikbaar zijn en vervuilers gaan eerlijk bijdragen. Door de krachten te bundelen willen PvdA en GroenLinks vooruitgang mogelijk maken. Ook op gemeentelijk niveau gebeurt dat. In sommige gemeenten is de PvdA samengegaan met andere progressieve partijen. Of de ingeslagen weg gaat leiden tot een landelijke fusie weet ik niet. Er is in ieder geval een nieuwe stap gezet waarmee we een stevige linkse vuist kunnen maken.

Linda Engels-Strijbosch,
fractievoorzitter PvdA Laarbeek

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch