Laarbeek Schoon!

Door Linda Engels-Strijbosch op 2 juli 2021

Afgelopen zaterdag heb ik kennisgemaakt met Laarbeek Schoon. Een groep vrijwilligers uit de verschillende kernen die eens in de maand samenkomt om zwerfafval te rapen. Deze zaterdag stond Aarle-Rixtel op de planning.

Na een bakje koffie (uit zelf meegebrachte mok) gingen we van start gewapend met een grijper en een ring met afvalzak. Twee zakken zouden we echt wel volkrijgen werd er verteld. Met de expert mee de Dorpsstraat in, rond de basisschool gelopen richting Molenstraat. De buit was niet veel meer dan een enkele sigarettenpeuk en hier en daar een verwaaid papiertje. We werden getipt door een meneer met hond. ‘Daar richting ASV moeten jullie zijn, voorbij het woonwagenkamp liggen zakken vol met afval in de berm’. Onze conclusie was snel getrokken, het was te schoon in de bebouwde kom. Een groot compliment voor Aarle-Rixtel uiteraard, maar als je afval komt rapen wil je ook wel voldaan naar huis. Richting ASV werd het zwerfafval al wat meer. Veel complimenten van voorbijgangers. Dat is natuurlijk zeer motiverend. Minder leuk werd het bij het vervuilde buitengebied langs het kanaal. Een paar rollen vloerbedekking (moet dat nou echt zo?), overal stukgemaaide bierblikjes. Hoe verder we kwamen, hoe meer afval we tegenkwamen. Dit was helaas wel weer te veel van het goede. We hebben ons best gedaan zoveel mogelijk op te ruimen. Twee vuilniszakken waren niet genoeg. Gelukkig werden de zakken zwerfafval tegen de middag opgehaald door een auto met aanhanger.

De hele route werd gelopen met de app Helemaal Groen, zo kan iedereen zien waar zwerfafval is geraapt en worden er geen dubbele routes gelopen. Ook handig om te gebruiken als je nog een andere keer afval wil rapen. Als afsluiting bij Stout op het terras nog even napraten met een welverdiend drankje. Zo maakt deze groep enthousiaste mensen Laarbeek steeds een stukje schoner. Fijn dat ze dit doen en hopen dat goed voorbeeld goed doet volgen. Complimenten voor de organisatie. Ook complimenten voor onze eigen Laarbeekse gemeenteraadsleden, medeorganisator en afvalraper Rene van Heugten (De Werkgroep), afvalraper Hans Strijbosch (PvdA) en chauffeur Bas van Sinten (ABL). Volgende keer staat Lieshout op de planning, 31 juli. Tot dan.

Linda Engels-Strijbosch,
PvdA-commissielid Ruimtelijk Domein

Dit stukje is ook verschenen in DeMooiLaarbeekKrant van 1 juli 2021.

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch