Goed nieuws over sociale grondprijzen

Door Hans Strijbosch op 4 november 2021

Voor starters op de woningmarkt is het op dit moment onmogelijk om een woning te bemachtigen die betaalbaar is. En als er dan eentje beschikbaar komt moet je nog overbieden ook, als je al niet te laat bent. Want vraag en aanbod liggen te ver uit elkaar. Wordt er dan te weinig gebouwd vraag je je af of worden er huizen gebouwd die niet voldoen aan de behoefte? Laarbeek mag tot 2035 1100 woningen bouwen, dat zijn nu de cijfers. Misschien is het tempo wel te laag, want plannen maken vergt nu eenmaal veel tijd. De PvdA vindt dat er in het sociale segment te weinig gebouwd is.

Voor mensen met een goed inkomen die kunnen overbieden is er nog wel enige kans in het koopsegment, maar hoe zit het met jongeren die niet veel te besteden hebben en die aangewezen zijn op een sociale huurwoning, of starters die willen bouwen in het sociale koopsegment? Jongeren en starters zijn essentieel voor de leefbaarheid en vitaliteit in onze dorpen, dus we moeten ervoor zorgen dat die groep in Laarbeek kan blijven wonen. De PvdA pleit er in de gemeente al jaren voor om de grondprijzen van sociale huur en sociale koop niet te laten stijgen om zo de betaalbaarheid van woningen te bevorderen.

Afgelopen dinsdag behandelde de commissie Algemene Zaken de nota waarin onder andere de geïndexeerde grondprijzen voor volgend jaar worden vastgesteld. Na een stijging van grondprijzen in de afgelopen jaren, zien we nu eindelijk in de grondnota dat de grondprijzen van sociale huur en koop bevroren worden. Gelukkig heeft het college naar de PvdA geluisterd! Hiermee geven we een impuls aan een evenwichtige woningmarkt.

Hans Strijbosch

Dit stukje is ook verschenen in DeMooiLaarbeekKrant van 4 november 2021.

Hans Strijbosch

Hans Strijbosch is sinds maart 2024 penningmeester van de PvdA-afdeling Laarbeek. Hij was van 2006 tot 2010 en van 2014 tot 2022 raadslid voor de PvdA in Laarbeek. Na maar liefst 12 jaar raadslid te zijn geweest heeft hij in maart 2022 afscheid genomen van de raad.

Meer over Hans Strijbosch