Een nieuwe omgevingsvisie buitengebied, waarom is dat belangrijk?

Door Hans Strijbosch op 7 oktober 2021

Deze vraag kunnen we ons rustig stellen als we het ontwerp van de Omgevingsvisie Buitengebied Laarbeek lezen. In aanloop naar de nieuwe Omgevingswet moet de gemeenteraad de omgevingsvisie voor Laarbeek vaststellen. Hierin staat beschreven hoe we willen dat het buitengebied er de komende jaren uit gaat zien.

Wanneer bijvoorbeeld een boer gaat stoppen met intensieve veehouderij kunnen we nadenken over wat daarvoor in de plaats kan komen. Als PvdA kiezen we niet voor slopen, maar voor herbestemmen. We willen ruimte geven voor recreatie en zorg, en de werkgelegenheid behouden.

Ook bepalen we in de omgevingsvisie wat de doelen zijn als het gaat om onze natuur en de biodiversiteit. We vinden het belangrijk dat de afname hiervan stopt en willen graag een visie die ruimte geeft aan groen, duurzaamheid en biodiversiteit. Als PvdA maken we ons zorgen over de grote hoeveelheid stikstof, CO2 en fijnstof in onze omgeving. We zijn alert op voldoende maatregelen om deze schadelijke stoffen te beperken. We vinden onze gezondheid ontzettend belangrijk! We stellen onszelf de vraag hoe we nog beter stappen kunnen zetten om tot circulaire landbouw te komen en we willen dit graag doen met de agrarische bedrijven in ons Laarbeek.

Niet alleen de volksgezondheid heeft onze aandacht, maar zeker ook hoe we met de steeds nadrukkelijker aanwezige klimaatverandering om moeten gaan. We zien de afgelopen jaren langere periodes van droogte en extreme hoeveelheden neerslag die leiden tot overlast. We weten allemaal hoe we hiermee om moeten gaan, meer waterbergingen in de dorpsranden en het buitengebied en minder belasting van onze riolen door bijvoorbeeld regentonnen en het afkoppelen van onze dakgoten.

Duurzame energie, gewonnen uit wind en zon, moet een plek krijgen in ons landschap zonder dat het storend is voor omwonenden. Want ook wij, in ons relatief kleine Laarbeek, kunnen meehelpen om de klimaatdoelen te bereiken. Natuurlijk verliezen we de cultuurhistorie daarbij niet uit het oog.

De afgelopen tijd heeft het ontwerp voor de Omgevingsvisie ter inzage gelegen en eenieder kon een zienswijze indienen. Verschillende burgers en instanties hebben dit gedaan! Een goed voorbeeld van burgerparticipatie, samen bereiken we meer!

De gemeenteraad vergadert hierover op 9 december en met de adviezen van de commissie Ruimtelijk domein gaan we ook nu weer voor een goede en gedragen omgevingsvisie. Wil je met ons meedenken en aangeven wat er voor jou als inwoner belangrijk is, neem dan contact met ons op.

Dit stukje is ook verschenen in DeMooiLaarbeekKrant van 7 oktober 2021.

Hans Strijbosch

Hans Strijbosch is sinds maart 2024 penningmeester van de PvdA-afdeling Laarbeek. Hij was van 2006 tot 2010 en van 2014 tot 2022 raadslid voor de PvdA in Laarbeek. Na maar liefst 12 jaar raadslid te zijn geweest heeft hij in maart 2022 afscheid genomen van de raad.

Meer over Hans Strijbosch