Dromen van een groene toekomst

Door Dirk-Jan Gloudemans op 4 oktober 2023

Wij dromen van een groene toekomst. Daarom zijn wij als PvdA blij dat er een plan ligt om het gebied Eyckenlust toekomstbestendig te maken. Het versterken van de natuur, het planten van bomen en het aanleggen van wandelpaden zijn plannen om Eyckenlust en omgeving aantrekkelijk en duurzaam te ontwikkelen. Daar zijn wij blij mee. Maar nee, we kunnen niet meegaan in het plan voor het bouwen van een voetgangersbrug, zogenaamd voor het herstel van de historische verbinding met Eyckenlust. Voor dat onderdeel van het plan is weliswaar subsidie beschikbaar via de landelijke Erfgoeddeal, maar aan die subsidie zit wel een voorwaarde. De gemeente moet namelijk zelf ook ruim 600.000 euro ophoesten.

Voor de PvdA heeft de voetgangersbrug geen meerwaarde. De verbinding met het landgoed zit niet zozeer in de fysieke verbinding, maar in de band die de gemeenschap heeft met het landgoed. Dat gevoel van verbondenheid zit hem bijvoorbeeld in de appels die Beek en Donkenaren vroeger gingen kopen op het kasteel. Het in oude glorie herstellen van de boomgaard aldaar zal dat gevoel zeker versterken. De Zuid-Willemsvaart is geen belemmering voor dat gevoel. Het kasteel, zoals we in Beek en Donk het landgoed meestal noemen, is en blijft onderdeel van Beek en Donk, ook als er geen nieuwe brug komt.

Als PvdA Laarbeek vinden we dat het geld van de gemeente en de tijd van de ambtenaren besteed moet worden aan het oplossen van problemen die er wél zijn. De grote opgave van dit moment is het bouwen van huizen en zorgen voor bestaanszekerheid. Jongeren en starters staan aan de kant, dus we vinden het niet passend om geld te spenderen aan een brug. Gelukkig is de brug geen essentieel onderdeel van het plan voor Eyckenlust en omgeving. Als de brug niet doorgaat, kan de rest van het plan gewoon doorgaan. En dan ligt er genoeg moois in het verschiet om van te dromen.

Dirk-Jan Gloudemans,
commissielid PvdA Laarbeek

Dirk-Jan Gloudemans

Dirk-Jan is commissielid voor de PvdA in de gemeente Laarbeek. Hij is geboren en getogen in Eerde onder de rook van Veghel. Hij studeerde chemie aan de Fontys in Eindhoven. In 1988 kwam hij naar Beek en Donk, trouwde met José en vindt het leven in dit dorp geweldig.

Meer over Dirk-Jan Gloudemans