Door Hans Strijbosch op 12 november 2020

De reactie van onze fractievoorzitter op de begroting 2021

Bezuiniging Bieb en zorgen over vuurwerkoverlast.

Vorige week was alweer de belangrijkste raadsvergadering van het jaar. Daar werd de begroting van 2021 behandeld. Gelukkig dat de korting van het Rijk een aantal jaren is verschoven zodat er voorlopig geen flinke bezuinigingen hoeven plaats te vinden en verder geïnvesteerd kan worden in de Laarbeekse samenleving.

In die vergadering zijn een aantal voor de PvdA belangrijke thema’s, zoals lokale duurzaamheid en klimaatdoelen, betaalbare woningbouw, sociaal domein en armoede bestrijding, flink wat accenten gelegd.

Zo had de PvdA zorgen of er wel voldoende grip is op handhaving en ondermijning bij milieu en drugs overtredingen. En of het niet verstandig is om bij de komende jaarwisseling te kiezen voor een tijdelijk vuurwerkverbod. Zeker nu de ziekenhuizen vol liggen met corona patiënten of er dan nog wel vuurwerkslachtoffers bij kunnen! En hebben we wel voldoende menskracht bij de politie om goed te handhaven.

De PvdA betoogde dat er meer betaalbare woningen gebouwd moeten worden, vooral in Aarle-Rixtel, want daar is de vergrijzing het grootst. Voor de leefbaarheid is het belangrijk ook de jeugd er kan blijven wonen. Heel belangrijk voor de PvdA is dat de regionale klimaatdoelen niet vertragen. Omdat de uitvoering achter blijft, moet er een tandje bij! Belangrijk is dat die betaalbaar blijven en de burger er meer bij betrokken wordt.

Verder had de PvdA een motie ingediend voor zzp’ers en zelfstandigen als die in deze corona crisis werk verliezen en daardoor in de schulden geraken. Want die komen niet in aanmerking voor schuldhulpverlening, maar worden door verwezen naar de Bijstand voor zelfstandigen. Omdat deze motie moeilijk uit toevoeren is, wordt bekeken of het minimabeleid hier iets in kan opnemen.

Een andere kwestie was de bezuiniging op de bibliotheek vanaf 2023. Omdat de PvdA vindt dat bibliotheken belangrijk zijn voor de leefbaarheid in de dorpen, hebben we samen met DWG en het CDA een motie ingediend om te onderzoeken of deze bezuinigingen geen invloed hebben op vermindering van vestigingen of dienstverlening zoals laaggeletterdheid en mensen met een taalachterstand. En als straks blijkt dat dit wel het geval is, zo luidt de motie, wordt de bezuiniging heroverwogen. Deze motie werd overgenomen door het college.

Al met al kan de PvdA tevreden zijn na deze lange avond!

Hans Strijbosch

Hans Strijbosch is sinds maart 2024 penningmeester van de PvdA-afdeling Laarbeek. Hij was van 2006 tot 2010 en van 2014 tot 2022 raadslid voor de PvdA in Laarbeek. Na maar liefst 12 jaar raadslid te zijn geweest heeft hij in maart 2022 afscheid genomen van de raad.

Meer over Hans Strijbosch