Verslag commissie Ruimtelijk Domein 24-02-2021

Door Linda Engels-Strijbosch op 22 maart 2021

Na diverse digitale achterbanvergaderingen is nu ook de eerste digitale commissievergadering een feit. Het is even wennen, ook voor de voorzitter. Handje aan als je iets wil zeggen, ben ik wel goed te verstaan, enz. Meest hilarische van dit hele gebeuren zijn wel de pratende voorhoofden en de schitterende coronakapsels. Maar er zijn ook serieuze zaken!

Bij de ingekomen stukken hadden wij graag gehoord van wethouder Briels hoe hij de subsidie voor de aanvraag proeftuin aardgasvrije wijken bij de derde ronde in 2021 WEL denkt binnen te halen. Deze vraag wordt schriftelijk beantwoord wegens afwezigheid van de wethouder. Daarnaast hebben wij onze zorgen geuit over de warmtewet naar aanleiding van het RADAR programma van 8 februari 2021. In dat programma komt naar voren dat er (landelijk) behoorlijk wat problemen zijn. Het warmtenet heeft te kampen met storingen, consumenten zitten soms vast aan een wurgcontract van 30 jaar (!) met torenhoge kosten. Dan is een woning duurzaam, maar hoe zit dat dan met de financiële duurzaamheid van de consument? Wij zouden van het college willen weten of zij op de hoogte zijn van deze problemen? Als PvdA Laarbeek zijn wij tegen de monopoliepositie van energiebedrijven en vragen wij aandacht voor lokaal eigendom en bewonerscollectieven. Laten we hier alsjeblieft niet de kansen laten liggen die we bij de zonneparken wel zijn blijven liggen.

Bij agendapunt 5 kregen we een heldere uitleg van de heer van Dijk van het waterschap over de zonnepanelen bij de waterzuiveringsinstallatie. Een zeer interessant verhaal over het filteren van medicijnen uit het water. Door toenemende vergrijzing zijn er meer afvalstoffen in het water, ook hormonen spelen een grote rol. Er zijn zelfs al resultaten te zien door verschuivingen van het geslacht van vissen (!). Doordat deze nieuwe technieken van filtering veel energie kosten, wordt er meer ruimte gereserveerd voor zonnepanelen. Na een verhelderend antwoord op onze vraag of de licht doorlatende zonnepanelen ook voor minder opbrengst zorgen (ja). De vraag over hoe zij denken geen afbreuk te doen aan het NNB-gebied (Natuurnetwerk Brabant), hebben wij vertrouwen gekregen dat de juiste personen hiermee gemoeid zijn.

Na dit onderwerp volgde een toelichting van de heer Hupkes over het bestemmingsplan Mgr. Verhagenstraat. Er is een appartementencomplex gepland en er zijn nogal wat zienswijzen op binnen gekomen. We wilden weten wat de consequenties voor Laarbeek zijn door uitstel van het bestemmingsplan (het voorstel van een van de omwonenden). Wethouder Meulensteen vond dat er genoeg tijd was geweest voor respons, er gaat nog een omgevingsdialoog plaatsvinden. Communicatie was tot nu toe verre van goed, hopelijk gaan na het gesprek met omwonenden alle neuzen dezelfde richting in staan. Het is tenslotte voor Laarbeek een mooie kans om woongelegenheid te creëren. Dit voorstel gaat als een bespreekstuk naar de gemeenteraad.

Hierna volgden nog een aantal bestemminsplanwijzigingen, agendapunt 7, 8 en 9. Onder andere Heieindseweg 5a Mariahout, Woningen Lange Dreven 1 en 3 in Lieshout en Hoog Strijp 6 in Aarle-Rixtel. Er waren geen zienswijzen ingediend op deze plannen, wel een aantal aanpassingen van waterschap Aa en Maas en Rijkswaterstaat. De Commissie concludeert dat deze plannen allemaal als hamerstuk naar de gemeenteraad kunnen. Ook agendapunt 10, de BIOkavels wordt een hamerstuk.

Het was weer een mooie avond met veel mooie plannen en we kijken uit naar de antwoorden van het college omtrent onze zorgen over het warmtenet!

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch