Bestaanszekerheid

Door Linda Engels-Strijbosch op 8 juli 2022

Bestaanszekerheid is het recht op een fatsoenlijk bestaan. Een dak boven je hoofd, een inkomen waarop je kunt rekenen, een vangnet voor als het tegenzit en kansen voor je kinderen. Bestaanszekerheid is geen beleidskeuze, maar een grondrecht. Want iedereen heeft er recht op om volwaardig mee te kunnen doen in onze samenleving. PvdA Laarbeek weet ook dat de werkelijkheid anders is. Dat in onze gemeente steeds meer mensen moeite hebben om rond te komen vinden wij niet oké. Armoede is geen individueel probleem maar een maatschappelijk probleem. Uit onderzoek blijkt dat een problematische schuld van een gezin van 42.000 euro de samenleving 100.000 euro kost over tien jaar. PvdA Laarbeek wil armoede voorkomen en sneller oplossen. Wij hebben daarom in de gemeente twee voorstellen gedaan die bijdragen aan de bestaanszekerheid van mensen.

We hebben samen met het CDA het voorstel gedaan om een nieuw hulpboekje met armoederegelingen te maken voor alle inwoners van Laarbeek. Het moet een actueel en leesbaar boekje zijn dat bij iedereen in de brievenbus valt. Dan bereiken we zeker de mensen die ondersteuning nodig hebben en als meer mensen op de hoogte zijn kunnen ze elkaar ook helpen. De verantwoordelijk wethouder heeft aangegeven al bezig te zijn met zo’n hulpboekje. We hopen dat het er snel komt. Een ander voorstel dat we hebben gedaan is dat de gemeente bij aanbestedingen van werkzaamheden voortaan als voorwaarde stelt dat medewerkers minimaal 14 euro per uur betaald krijgen. Want als je nu als schoonmaker of vuilophaler het wettelijke minimumloon verdient kun je daar eigenlijk niet fatsoenlijk van leven. In de gemeenteraad is afgesproken om in september nader te kijken naar de uitvoerbaarheid van dit voorstel. We zijn blij dat dit voorstel met sympathie is ontvangen.

Linda Engels-Strijbosch,
fractievoorzitter PvdA Laarbeek

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch