Winnaars en verliezers

Door Gäby Vereijken op 21 december 2022

Het jaar loopt op zijn einde, voor de PvdA Laarbeek een bijzonder jaar. Met de coronamaatregelen nog scherp op ons netvlies begonnen we aan de verkiezingscampagne. Zónder onze vertrouwde boegbeelden Greet Buter en Hans Strijbosch, maar mét een sterke lijsttrekker in de persoon van Linda Engels-Strijbosch en een enthousiaste achterban. Na een positieve en respectvolle campagne beloonde u ons met een flinke stemmenwinst! Laarbeek wilde de PvdA behouden. Wij voelden ons winnaars.

Binnen onze partij, maar ook binnen GroenLinks met wie we veel van het sociale progressieve gedachtegoed delen, hebben we het de laatste tijd vaak over de stigma’s die al die jaren van neo-liberaal bestuur ons hebben opgeleverd. (Op z´n Beeks, dat Den Haag ervoor heeft gezorgd dat we sommige mensen bestempelen als de onderkant van de samenleving.) En dat we nu allerlei lapmiddelen, regelingen en tegemoetkomingen hebben voor iets wat ooit goed geregeld was. Er was een basis! We zaten in het ziekenfonds en wie iets mankeerde werd geholpen. Als er bij ons in de familie iemand in de put zat, dan was er een sociaal vangnet. Buren keken naar elkaar om. Je belde gewoon de gemeente als er in je straat iets mis was.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen de veranderingen van de afgelopen jaren, maar vaak denk ik, het zijn de veranderingen voor de winnaars. Voor de mensen met een dik inkomen en een hoge opleiding. Niet voor de mensen met een onzeker bestaan. Ooit was dat onderscheid er niet. Toen was je een winnaar als je een goed sociaal netwerk had, als je als timmerman, fabrieksarbeider bij Artex, Bavaria of Van Thiel, of als boer elkaar hielp, niet omdat het moest, maar omdat we leerden om voor elkaar te zorgen. Gelukkig zien we ook in de moeilijke tijd nu dat mensen elkaar weer helpen.

Afgelopen jaar, maar zeker ook komend jaar mag u van de PvdA verwachten dat we ons inzetten voor een sociaal Laarbeek, waar we investeren in mensen en in voorzieningen, waar de basis goed geregeld is, waar verliezers winnaars worden. Over een paar maanden mag u weer naar de stembus voor de provincie en voor het waterschap. Als u zich ook weer winnaar wilt voelen, denk dan aan ons. Voor nu wens ik iedereen fijne dagen, in warmte met familie en vrienden. Want dat is waar het om draait in het leven.

Gäby Vereijken,
voorzitter PvdA Laarbeek

Gäby Vereijken

Gäby Vereijken is in 1972 geboren in Beek en Donk. Ze studeerde Levensmiddelentechnologie, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Bedrijfskundig Management. Haar politieke interesse ligt bij duurzaamheid en bij sociale onderwerpen als de jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning.

Meer over Gäby Vereijken