Wie wat bewaart, die heeft wat

Door Gäby Vereijken op 21 juni 2023

Het komt steeds vaker voor dat er lange tijd weinig of geen druppel regen valt. In Laarbeek is dit zelfs alweer ruim een maand geleden. Tijdens droge periodes is er minder water beschikbaar, het grondwater daalt en het water in sloten en beken zakt of ze vallen helemaal droog. Dat heeft nadelige gevolgen voor de natuur. Het leidt bijvoorbeeld tot het verdwijnen van bepaalde planten of tot minder gewasopbrengst. Daarom moeten we zorgvuldig omgaan met de regen die valt. Ervoor zorgen dat die niet zomaar wegstroomt maar bewaren voor als het droog is. Als PvdA vinden we dat we met elkaar maatregelen moeten nemen om regenwater zo goed mogelijk vast te houden en er iets goeds mee te doen. In onze gemeente en in het waterschap is er aandacht voor dit probleem; er wordt bij nieuwe projecten gekeken naar duurzame oplossingen om tijdens droogte problemen tegen te gaan.

Inwoners kunnen gelukkig zelf ook wat doen. Tegels uit de tuin halen bijvoorbeeld, zodat als het een keertje regent het grondwater weer aangevuld kan worden. Of een groen dak aanleggen. Of je regenpijp afkoppelen van het riool, zodat schoon regenwater niet in het riool maar in een regenton terecht komt. Daarmee kun je kosteloos je planten water geven en spaar je drinkwater uit je kraan. Het is eigenlijk heel simpel: wie waardevol regenwater bewaart, die heeft water om te hergebruiken of terug te geven aan de natuur. Zowel de gemeente Laarbeek als het waterschap Aa en Maas hebben subsidies voor klimaatbestendige maatregelen. Dat maakt het net wat meer haalbaar als je minder te besteden hebt en toch iets voor het milieu wilt doen. Als PvdA hebben we ons ingezet voor die subsidies en we zijn blij dat ze nu ook stapelbaar zijn, dus je kunt bij allebei de overheden subsidie aanvragen. Ik hoop ondertussen op een zomerse regenbui en ik hoop dat veel mensen naar de website van de gemeente of het waterschap gaan voor inspiratie en meer informatie over het bewaren van regenwater.

Gäby Vereijken,
fractievoorzitter PvdA Aa en Maas
voorzitter PvdA Laarbeek

Stockfoto's door Vecteezy
Gäby Vereijken

Gäby Vereijken is in 1972 geboren in Beek en Donk. Ze studeerde Levensmiddelentechnologie, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Bedrijfskundig Management. Haar politieke interesse ligt bij duurzaamheid en bij sociale onderwerpen als de jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning.

Meer over Gäby Vereijken