Werken voor de gemeente moet lonen

Door Dirk-Jan Gloudemans op 2 juni 2022

Het kabinet kondigde onlangs aan dat het minimumloon sneller dan gepland omhoog gaat. Dat is goed nieuws, al duurt het een paar jaar voor het zover is. In de CAO voor gemeenteambtenaren is het minimumloon sinds het begin van dit jaar vastgesteld op 14 euro. Dat is goed nieuws voor mensen die bij de gemeente werken. Van dat loon kun je fatsoenlijk leven en is er minder kans op armoede. Maar niet alle mensen die werken voor de gemeente zijn in dienst van de gemeente. Er zijn ook medewerkers die extern ingehuurd worden; zij vallen niet onder de ambtenaren-cao. Het gaat bijvoorbeeld om huishoudelijke hulpen, zorgchauffeurs, schoonmakers en mensen die via het werkbedrijf ingezet worden.

De PvdA vindt dat iedereen die voor de gemeente Laarbeek werkt fatsoenlijk betaald moeten worden, dus óók de medewerkers die buiten de ambtenaren-cao vallen. Juist nu de bestaanszekerheid van minima steeds verder onder druk komt te staan, is het nodig dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt in de strijd tegen armoede. En de gemeente kan dat doen door bij het aanbesteden van werkzaamheden als voorwaarde te stellen dat medewerkers in de laagst betaalde functies minimaal 14 euro per uur betaald krijgen.

We hopen dat de Laarbeekse wethouders de zorgen die ze hebben uitgesproken over de tweedeling in de samenleving om zullen zetten in daden om die tweedeling aan de basis aan te pakken. Wat de PvdA betreft hoort daar het bieden van een fatsoenlijk loon voor je medewerkers bij. Dit is een eenvoudig middel om de kloof tussen rijk en arm te verkleinen. Als mensen meer te besteden hebben, hoeven ze ook minder aan te kloppen bij de gemeente voor toeslagen en speciale regelingen. Laten we alsjeblieft niet wachten tot we over een paar jaar via landelijk beleid op 14 euro komen. Laten we nu zorgen dat werken voor de gemeente voldoende loont.

Dirk-Jan Gloudemans,
commissielid PvdA Laarbeek

Dirk-Jan Gloudemans

Dirk-Jan is commissielid voor de PvdA in de gemeente Laarbeek. Hij is geboren en getogen in Eerde onder de rook van Veghel. Hij studeerde chemie aan de Fontys in Eindhoven. In 1988 kwam hij naar Beek en Donk, trouwde met José en vindt het leven in dit dorp geweldig.

Meer over Dirk-Jan Gloudemans