Vrijheid en verbondenheid

Door Jeannette van der Sanden op 5 mei 2022

Vandaag is het 5 mei. We herdenken en vieren de bevrijding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. De oorlog in Oekraïne, zo dichtbij, maakt duidelijk dat vrijheid allesbehalve vanzelfsprekend is. Dat is waarom we op Bevrijdingsdag ook stilstaan bij de grote waarde van vrijheid, democratie en mensenrechten. Dat wij hier in vrijheid ons leven mogen leven, zelf mogen kiezen van wie we houden en waar we in geloven of niet is een groot goed, bevochten door de generaties vóór ons. Het is onze verantwoordelijkheid om die vrijheid te behouden voor de generaties ná ons.

Er gaan regelmatig stemmen op om van 5 mei weer een jaarlijkse vrije dag voor iedereen te maken. Zodat iedereen de vrijheid kan vieren en om te bevorderen dat we nooit lichtvaardig denken over het voeren van oorlog. Nu zijn veel werknemers op deze feestdag eens in de vijf jaar vrij. Zulke oproepen komen van Tweede Kamerleden van diverse politieke kleuren, van de voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en vorig jaar liet ook de premier van zich horen. Het is echter niet aan de politiek, maar aan werkgevers en vakbonden om in die kwestie een keuze te maken. Onder andere de kosten van zo’n vrije dag worden meegenomen in de discussies hierover.

Hoe we in Nederland herdenken op 4 en 5 mei is in de loop der tijd veranderd. Dus ook in de toekomst kunnen vorm en inhoud wijzigen en misschien wordt 5 mei weer een vrije dag. Maar voor dit moment is het de situatie in Oekraïne die voor ons het belang van vrede en vrijheid onderstreept. De situatie waarin wij en de mensen om ons heen verkeren geeft invulling aan hoe wij vrijheid beleven. Onze vrijheid is onlosmakelijk verbonden met de vrijheid van anderen. De PvdA Laarbeek wenst iedereen een mooie Bevrijdingsdag, of je vrij bent van je werk of niet en hoe je het ook viert.

Jeannette van der Sanden,
secretaris PvdA Laarbeek

Jeannette van der Sanden

De van oorsprong Drunense Jeannette van der Sanden is in 2019 naar Beek en Donk verhuisd voor de liefde. Ze is sinds november 2021 secretaris van de PvdA-afdeling Laarbeek en ze ondersteunt de afdeling met veel toewijding bij verkiezingen en allerlei verenigingszaken.

Meer over Jeannette van der Sanden