Verschillen omarmen

Door Jeannette van der Sanden op 11 oktober 2023

Het mag niet, maar het gebeurt wel. Groepen mensen worden in ons land uitgesloten, gediscrimineerd of bedreigd. Om waar ze vandaan komen, om wat ze geloven, om hun sekse of seksuele geaardheid. Zo krijgt de helft van alle vrouwen in hun leven te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag of geweld. En we zien toenemende haat en incidenten tegen de lhbti-gemeenschap, van het vernielen van regenboogvlaggen tot bruut fysiek geweld. Persoonlijk en politiek zetten wij ons graag in voor een inclusieve samenleving.

Daarom waren we benieuwd naar het regenboogcongres dat het COC Eindhoven en regio op 30 september voor gemeentes in Zuidoost-Brabant organiseerde. Doel was het gesprek aangaan over wat gemeentes kunnen doen om te zorgen dat lhbti’ers zich veilig en welkom voelen in hun gemeente. Er werd onder andere stilgestaan bij het meldpunt discriminatie dat elke gemeente moet hebben. In Laarbeek en in Gemert-Bakel is dat de LEVgroep. Inwoners kunnen het daar melden als ze op school, werk of waar dan ook het gevoel hebben gediscrimineerd te worden. Dit kan op alle gronden zijn, dus behalve seksuele geaardheid ook bijvoorbeeld vanwege een handicap of je leeftijd. De LEVgroep kan helpen bij het vinden van een oplossing en door de meldingen ontstaat een beter beeld van wat er speelt. Als je te maken hebt met bedreiging of geweld omdat je lesbisch, homo, bi, trans of intersekse bent, dan kun je ook terecht bij de politiemensen van Roze in Blauw. Zij bieden een luisterend oor en kunnen helpen als je aangifte wilt doen van lhbti-gerelateerde incidenten. Leuk om te weten: het politienetwerk Roze in Blauw bestaat 25 jaar en daarom was koning Máxima er vorige week op bezoek!

Wij zijn blij met iemand als Máxima die met haar bezoek de norm uitdraagt dat geweld tegen homo’s onacceptabel is, dat het belangrijk is om verschillen te omarmen en dat je mag zijn wie je bent. Dat is ook de boodschap van de jaarlijkse Coming-outdag op 11 oktober. Dan laten we met gevlag in regenboogkleuren zien dat het oké is om uit de kast te komen, dat je jezelf mag zijn ongeacht je genderidentiteit of seksuele voorkeur. PvdA en GroenLinks vinden dat iedereen mee moet kunnen doen in de samenleving. En dat kan alleen als je je identiteit kunt omarmen en kunt leven zoals je graag wilt leven.

Jeannette van der Sanden, secretaris PvdA Laarbeek
Dorette Jansen-Carton, secretaris GroenLinks Laarbeek Gemert-Bakel

Jeannette van der Sanden

De van oorsprong Drunense Jeannette van der Sanden is in 2019 naar Beek en Donk verhuisd voor de liefde. Ze is sinds november 2021 secretaris van de PvdA-afdeling Laarbeek en ze ondersteunt de afdeling met veel toewijding bij verkiezingen en allerlei verenigingszaken.

Meer over Jeannette van der Sanden