Super Sociaal

Door Dirk-Jan Gloudemans op 14 december 2022

Hoe kunnen we het verschil maken in de gemeenteraad? Soms is dat meteen duidelijk. Zoals bij het agendapunt Super Sociaal. De SRV-wagen van Super Sociaal is aan het eind van zijn Latijn en moet onmiddellijk vervangen worden. Super Sociaal vraagt hiervoor van de gemeente Laarbeek een bijdrage. Na het lezen van de stukken was het voor mij duidelijk: dit moeten we doen. Want de rijdende winkel van Super Sociaal voorziet in Laarbeek in een belangrijke behoefte. Mensen met een laag inkomen kunnen er goedkoop hun boodschappen doen en steeds meer mensen maken er gebruik van. Het is dus goed dat de Super Sociaal er is en PvdA Laarbeek geeft graag een compliment aan de vrijwilligers die de winkel mee draaiende houden. Gelukkig stonden alle partijen in de commissievergadering positief tegenover het verzoek en Super Sociaal kan dus een nieuwe SRV-wagen gaan kopen.

Maar eigenlijk is het triest dat we in een rijk land als Nederland en een rijke gemeente als Laarbeek zo’n voorziening nodig hebben. En zo zijn er nog meer voorzieningen en regelingen om mensen die niet rond kunnen komen te ondersteunen. Als PvdA roepen wij al jaren dat de toegang tot die regelingen ruim moet zijn. Met het oog op de harmonisering van de minimaregelingen in de Peelregio hebben we de wethouder ook meegegeven dat dat voor Laarbeek geen achteruitgang mag betekenen. Tegelijkertijd pleiten we voor een hoger sociaal minimum zodat mensen geen beroep hoeven te doen op bijzondere regelingen en niet afhankelijk zijn van toeslagen. Bijvoorbeeld door het verhogen van het minimumloon en het betaalbaar houden van huren. Dan hoef je geen stapels formulieren in te vullen voor een regeling of een toeslag. Dan kunnen mensen zeker zijn van voldoende inkomen, dat is essentieel om zeker te kunnen zijn over je bestaan en volwaardig mee te doen in de maatschappij. Ook dat lijkt me supersociaal.

Dirk-Jan Gloudemans,
commissielid PvdA Laarbeek

Dirk-Jan Gloudemans

Dirk-Jan is commissielid voor de PvdA in de gemeente Laarbeek. Hij is geboren en getogen in Eerde onder de rook van Veghel. Hij studeerde chemie aan de Fontys in Eindhoven. In 1988 kwam hij naar Beek en Donk, trouwde met José en vindt het leven in dit dorp geweldig.

Meer over Dirk-Jan Gloudemans