Qatar, oranje en paars

Door Jeannette van der Sanden op 7 december 2022

In Qatar zou veelkleurigheid voorop staan. We wilden op het WK een statement maken voor verbinding en tegen discriminatie. Het Nederlandse KNVB-initiatief om een OneLove-aanvoerdersband te dragen werd overgenomen door meer landen en we zouden ze daar in Qatar eens een regenboogkleurig poepje laten ruiken. Maar het liep anders. De FIFA stak een stokje voor het dragen van de regenboogkleuren door met gele kaarten te dreigen. De boodschap van gelijkheid ongeacht ras of afkomst en respect voor homo’s en transgenders mocht niet uitgedragen worden. Daarom juichen we nu vooral voor oranje.

Gelukkig zie ik in Laarbeek op het moment veel kleuren. Ik zie oranje, want ‘orange the world’ is de nieuwe slogan om geweld tegen vrouwen een halt toe te roepen. Ook bij ons op het gemeentehuis hees de burgemeester samen met de Soroptimisten Helmond-Peelland de vlag ter ondersteuning van de strijd tegen geweld tegen vrouwen. Niet voor niets, want bijna de helft van alle vrouwen krijgt te maken met fysiek of seksueel geweld. Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw vermoord waarbij meestal sprake is van partnergeweld. En ik zie paars, want op Paarse Vrijdag 9 december wordt op scholen aandacht gevraagd voor seksuele en genderdiversiteit. Ook in Laarbeek dragen scholieren en docenten paarse kleding en organiseren ze activiteiten voor de acceptatie van lhbti’ers. Niet voor niets, want lhbti-scholieren (lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender en intersekse) worden vaker gepest en de zelfmoordcijfers onder lhbti-jongeren liggen bijna vijf keer hoger dan gemiddeld.

Het is goed dat we ons druk maken over de positie van vrouwen, homo’s en arbeidsmigranten in Qatar. Maar het lijkt me ook goed om er even bij stil te staan dat ook in Nederland en in Laarbeek nog werk aan de winkel is als het om gelijkheid en mensenrechten gaat. Als de kwartfinales worden gespeeld dit weekend is het internationale Dag van de Mensenrechten. Welke kleur daar bij hoort? Dat weet ik niet; het is een dag voor iedereen. Dus draag oranje, draag paars, draag je kleuren uit. Dat mag hier. Ook politiek gezien. Het rood van de PvdA in Laarbeek, het groen van het CDA, het oranje van De Werkgroep en de andere Laarbeekse politieke kleuren vormen een veelkleurig politiek landschap. Waar we met elkaar praten en waar verschillende meningen mogen bestaan. Gelukkig.

Jeannette van der Sanden,
secretaris PvdA Laarbeek

Jeannette van der Sanden

De van oorsprong Drunense Jeannette van der Sanden is in 2019 naar Beek en Donk verhuisd voor de liefde. Ze is sinds november 2021 secretaris van de PvdA-afdeling Laarbeek en ze ondersteunt de afdeling met veel toewijding bij verkiezingen en allerlei verenigingszaken.

Meer over Jeannette van der Sanden