Linkse wolk

Door Gäby Vereijken op 22 maart 2023

De verkiezingen zijn achter de rug. In iedere provincie en in elk waterschap is het proces van formeren begonnen. De partij met de meeste stemmen mag het voortouw nemen. In onze provincie is dat BBB en in het Waterschap Aa en Maas is dat Water Natuurlijk, op de voet gevolgd door BBB. Tijdens de formatie zoekt de grootste partij naar samenwerkingspartners om een meerderheid te vormen. Een spannende tijd, want wie bepaalt straks de koers, welke wolken drijven er straks boven ons hoofd?

Dat er een flinke verantwoordelijk rust op de schouders van de partijen is duidelijk. Woningnood, stikstofcrisis, biodiversiteit, armoede en wateroverlast en droogte vechten met elkaar om aandacht. In aanloop naar de verkiezingen spraken de media over de linkse wolk, doelend op GroenLinks en PvdA die straks in de Eerste Kamer één fractie gaan vormen. Ook in Noord-Brabant zullen die partijen samenwerken om het beleid naar links trekken. Hoe zit het nou eigenlijk in Laarbeek? De voorlopige uitslag is dat 25 procent van de kiezers uit onze gemeente op de BBB heeft gestemd voor de Provinciale Staten, gevolgd door de VVD met 12 procent van de stemmen. PvdA en GroenLinks kregen in Laarbeek opgeteld 11 procent van de stemmen. Daar zijn wij blij mee.

De PvdA in Laarbeek komt op voor de mensen die het hard nodig hebben, voor de kleinere portemonnee en voor een sociaal en duurzaam Laarbeek. Onze PvdA-afdeling wil graag kijken hoe we in deze ‘rode en groene strijd’ de krachten op links kunnen bundelen om vooruitgang mogelijk te maken. Graag nodig ik u hiervoor uit, op 27 maart gaan we met leden en geïnteresseerden in gesprek over hoe we linkse samenwerking vorm kunnen geven. We starten om 19.30 uur in De Dreef in Aarle-Rixtel. U bent van harte welkom!

Gäby Vereijken,
afdelingsvoorzitter PvdA Laarbeek

Gäby Vereijken

Gäby Vereijken is in 1972 geboren in Beek en Donk. Ze studeerde Levensmiddelentechnologie, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Bedrijfskundig Management. Haar politieke interesse ligt bij duurzaamheid en bij sociale onderwerpen als de jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning.

Meer over Gäby Vereijken