Ik red het niet meer

Door Linda Engels-Strijbosch op 15 september 2022

Na een eerdere tariefverhoging in juli komt nu een echt grote klap in oktober. Mijn energietarief schiet omhoog, meer dan een verdubbeling. We merken het allemaal. Ik hoor van bekenden dat hun maandelijkse termijnbedragen zelfs verdriedubbeld zijn. Tel daarbovenop de duurder wordende boodschappen, waar gaat het heen? Ik maak me zorgen over de Laarbekenaren die het financieel al moeilijk hadden en over de Laarbekenaren die eerst normaal rond konden komen en die nu door de stijgende energieprijzen ook niet meer weten hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen.

Terwijl alle seinen op rood staan, toont het kabinet weinig daadkracht. Samen met GroenLinks heeft de PvdA daarom het kabinet opgeroepen om nu een maximumprijs voor de energierekening in te stellen en niet tot volgend jaar te wachten met maatregelen. Dat is nodig om mensen zekerheid te geven en te zorgen dat niemand in de kou komt te zitten. We hopen dat er op Prinsjesdag plannen gepresenteerd worden die mensen perspectief bieden. Mensen met een laag inkomen kunnen dit jaar ook nog steeds de eenmalige energietoeslag van 1300 euro aanvragen bij de gemeente. De PvdA Laarbeek hoopt dat inwoners die daar recht op hebben van die mogelijkheid gebruik maken. Zijn er mensen in jouw omgeving van wie jij denkt dat ze in aanmerking komen voor die energietoeslag? Vertel ze dan hoe ze de toeslag kunnen aanvragen.

Op #ikredhetnietmeer vertellen mensen die door de stijgende energieprijzen in de knel komen hun persoonlijke verhaal. Het levert schrijnende verhalen op, maar gelukkig ook mooie initiatieven van mensen die iets willen doen voor anderen. Zo zien we bibliotheekkastjes in voortuinen die getransformeerd worden in weggeefkastjes met boodschappen en menstruatieproducten. Ook bij Snoeperij Jantje in Aarle-Rixtel staat tegenwoordig zo’n kastje. De PvdA Laarbeek juicht deze solidariteit toe. Als je neemt wat je nodig hebt en geeft wat je kunt missen, dan maken we met elkaar een succes van zo’n mooi initiatief.

Linda Engels-Strijbosch,
fractievoorzitter PvdA Laarbeek

Linda Engels-Strijbosch

Linda Engels-Strijbosch is sinds maart 2022 raadslid en fractievoorzitter van de PvdA Laarbeek. Ze woont in Aarle-Rixtel waar ze ook geboren en getogen is. Ze heeft aan de Fontys Hogeschool de opleiding Vastgoed en Makelaardij afgerond en ze heeft een jaar in Australië en Nieuw-Zeeland rondgereisd.

Meer over Linda Engels-Strijbosch