Een lokale PvdA met landelijke kracht

Door Dirk-Jan Gloudemans op 6 maart 2022

Willem Gloudemans en Dirk-Jan Gloudemans zetten zich vol overtuiging in voor de PvdA. Willem doet dat in Gemert-Bakel en Dirk-Jan in Laarbeek. Ze zijn geen familie, behalve dan misschien van de PvdA-familie. Een vereniging met 42.000 leden die samen werken aan een sociale, eerlijke en fatsoenlijke politiek.

Die leden horen allemaal bij de lokale PvdA-afdeling van de gemeente waar ze wonen. In die zin is de PvdA ook een lokale partij. Zo woont Dirk-Jan in Beek en Donk en hoort hij bij de PvdA Laarbeek en hoort Willem bij de PvdA-afdeling Gemert-Bakel omdat hij in Gemert woont. Wij maken dus allebei deel uit van een lokale gemeenschap en weten wat er in de gemeente speelt. We willen ook allebei de gemeenteraad in om ons in te zetten voor een sociaal en eerlijk beleid in onze gemeentes.

Als voordeel van de PvdA zien we de regionale en landelijke samenwerking die mogelijk is. Want heel veel zaken eindigen niet bij de gemeentegrens. In de Peel worden verschillende taken van de gemeente bijvoorbeeld uitgevoerd via zogenaamde gemeenschappelijke regelingen. Voor provinciale wegen is het ook duidelijk dat die de gemeentegrens overschrijden. Dan is het prettig om als PvdA je contacten te hebben met PvdA-bestuurders in de provincie.

Een goed voorbeeld van de landelijke kracht van de PvdA is het woonmanifest voor betaalbaar wonen. Op 19 februari hebben PvdA-lijsttrekkers uit het hele land dit manifest ondertekend. Het woonmanifest bevat 9 punten om de wooncrisis te bestrijden, bijvoorbeeld dat minstens 40 procent van de nieuwe woningen gebouwd wordt in het sociale segment. En nog voor de gemeenteraadsverkiezingen behandelt de Tweede Kamer de ‘Wet voldoende betaalbare huurwoningen’ van PvdA, GroenLinks en SP. Op landelijk niveau kan de PvdA dus acties in gang zetten die de voorwaarden scheppen voor meer betaalbare woningen in de gemeenten.

Waar we ook profijt van hebben is dat de PvdA trainingen en opleiding organiseert voor (kandidaat-)raadsleden in het hele land. Het is leuk om mensen te leren kennen, ervaring uit te wisselen en van elkaar te leren. En als het nodig is gaan we samen naar Den Bosch of naar Den Haag om op te komen voor de lokale belangen.

Willem Gloudemans en Dirk-Jan Gloudemans

Dirk-Jan Gloudemans

Dirk-Jan is commissielid voor de PvdA in de gemeente Laarbeek. Hij is geboren en getogen in Eerde onder de rook van Veghel. Hij studeerde chemie aan de Fontys in Eindhoven. In 1988 kwam hij naar Beek en Donk, trouwde met José en vindt het leven in dit dorp geweldig.

Meer over Dirk-Jan Gloudemans