Wonen weer betaalbaar

1 november 2023

Ook in onze gemeente staat de woningmarkt onder druk. Hierdoor kunnen veel inwoners van Laarbeek geen geschikte en betaalbare woning vinden. Voor mensen met lage inkomens zijn de wachtlijsten voor een sociale huurwoning te lang. Door politieke keuzes in het verleden zijn er te weinig sociale huurwoningen gebouwd waardoor we nu een achterstand hebben. Ook mensen met een middeninkomen zoals leerkrachten, politieagenten en verpleegkundigen zitten in de knel. Zij komen niet in aanmerking voor sociale huur, maar een koopwoning kunnen ze niet betalen. Het is dus tijd voor actie.

Onze gemeente heeft inmiddels nieuwe woonplannen gemaakt. Zo is afgesproken dat minimaal 30% van de nieuwbouwplannen sociale huur moet zijn. En Laarbeek wil meer betaalbare woningen bouwen. Dat klinkt mooi, maar hoe werkt dat in de praktijk? Onze gemeente hanteert 355.000 euro als grens voor een betaalbare woning. Dat is voor de meeste Laarbeekenaren niet bereikbaar. Gelukkig vindt de Tweede Kamer ook dat er meer écht betaalbare woningen moeten komen. Zij hebben vorige week bepaald dat er meer woningen met een prijs tot 250.000 euro gebouwd moeten worden. De Tweede Kamer was ook voor het voorstel om de huur van slecht geïsoleerde woningen te verlagen. Deze ‘tochtkorting’ helpt huurders om de hoge energierekening te betalen.

GroenLinks-PvdA vindt het belangrijk om de wooncrisis nú aan te pakken. In het verkiezingsprogramma staan veel plannen om wonen weer betaalbaar te maken. Vind jij dat ook belangrijk? Stem dan bij de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november GroenLinks-PvdA. Samen kan het. Wil je met ons in gesprek over betaalbaar wonen of andere belangrijke onderwerpen? Kom dan zaterdag 4 november om 12.30 uur naar de muziekkiosk in Aarle-Rixtel. Daar drinken we een kopje koffie voordat we op campagne gaan in Aarle-Rixtel. Tot dan.

GroenLinks Laarbeek Gemert-Bakel & PvdA Laarbeek