Samen aan zet voor een sociaal Laarbeek

Door Gäby Vereijken op 18 mei 2022

Het zal u niet ontgaan zijn, in Laarbeek hebben ABL, De Werkgroep en PNL een nieuwe coalitie gevormd. De drie partijen hebben vorige week donderdag hun bestuursakkoord ‘Samen aan zet’ gepresenteerd. In dit akkoord gaan ze in op de vraagstukken waar ze aan willen gaan werken, zoals de grote woningbouwopgave en het besef dat er oplossingen moeten komen voor uitdagingen in het buitengebied en voor mensen die in armoede leven.

Al lezend de afgelopen dagen dacht ik steeds, wat gaan de inwoners hiervan merken behalve dan dat er misschien een nieuwe milieustraat komt en ‘groene opsporingsambtenaren’ of cameratoezicht in de openbare ruimte. De echte uitdaging gaat hem zitten in het verbeteren van het woon- en leefklimaat voor onze inwoners. In het daadwerkelijk mogelijk maken dat er woningen beschikbaar komen voor jong en oud, die betaalbaar zijn en voldoen aan de huidige normen van duurzaamheid. Daar moet nog veel voor gebeuren. We hopen dat de nieuwe coalitie snel aan de slag gaat en daadkracht toont. Maar we hopen ook dat de ambities aan zullen sluiten bij het landelijke streven dat 30 procent van de woningvoorraad uit sociale huurwoningen bestaat. U als kiezer mag erop rekenen dat wij als PvdA dit onderwerp iedere keer aan de orde stellen en dat we kritisch zijn als we vinden dat te veel mensen te lang moeten wachten op fatsoenlijke en betaalbare huisvesting. Datzelfde mag u van ons verwachten als het gaat om een goed minimabeleid. Dat het de komende jaren voor mensen met een kleine portemonnee niet slechter gaat worden is voor ons echt te mager. Dat moet socialer, dat kan ambitieuzer. De kloof tussen rijk en arm moet kleiner en daar gaan wij ons als PvdA voor inzetten. Gemeentebesturen hebben de opgave om kwetsbare burgers de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben. Samen aan zet betekent voor ons dus dat we samen aan zet zijn als het gaat om het realiseren van een sociaal Laarbeek.

Gäby Vereijken

Gäby Vereijken is in 1972 geboren in Beek en Donk. Ze studeerde Levensmiddelentechnologie, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Bedrijfskundig Management. Haar politieke interesse ligt bij duurzaamheid en bij sociale onderwerpen als de jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning.

Meer over Gäby Vereijken