Rode kaart

Door Renee Coolen op 24 mei 2023

In maart hebben we als gemeente een rode kaart gekregen voor de resultaten met het huisvesten van statushouders in de tweede helft van 2022. Elke gemeente krijgt van het Rijk de opdracht om voor een bepaald aantal statushouders een gepaste woning te vinden. Laarbeek heeft daar al enkele jaren moeite mee en we lopen dus achter op de taakstelling die we van het Rijk krijgen. Daarom wordt onze gemeente voortaan maandelijks door de provincie gecontroleerd tot we weer aan de taakstelling voldoen.

Statushouders zijn erkende vluchtelingen van wie het duidelijk is dat ze niet veilig in hun land van herkomst kunnen verblijven en die daarom een verblijfsvergunning voor 5 jaar krijgen. Waarom zijn ze niet veilig? Dat kan om verschillende redenen zijn, bijvoorbeeld vanwege hun geloof, politieke voorkeur of seksuele geaardheid. Het gaat erom dat deze vluchtelingen niet veilig kunnen leven in hun eigen land.

Voor hen moeten huizen gevonden worden en gelukkig ziet ons college de noodzaak om de achterstand in te halen. Ook PvdA Laarbeek vindt dat deze achterstand ingehaald moet worden. In de meeste gevallen zijn er sociale huurwoningen voor deze groep nodig. We zitten in Laarbeek nu op 22% sociale huur. Met het sluiten van de Woondeal heeft gemeente Laarbeek afgesproken dat er tot 2030 minimaal 735 nieuwe woningen gebouwd worden en dat daarin 30% sociale huur moet zijn. Gelukkig staan er al veel huizen op de planning. Wel jammer is dat dit vooral koopwoningen zijn. Want zelfs als we alle 735 nieuw te bouwen woningen sociale huur maken, komen we niet in de buurt van 30% sociale huur in de woningvoorraad. PvdA Laarbeek is van mening dat het tijd is dat het college serieus werk gaat maken van het uitbreiden van de sociale woningvoorraad, zodat alle wachtenden voor een sociale woning, zowel nieuwe huishoudens als huishoudens met een lager inkomen, goed kunnen worden bediend.

Renee Coolen,
commissielid PvdA Laarbeek

Renee Coolen

Renee Coolen is op 11 mei 2023 geïnstalleerd als commissielid voor de PvdA in de gemeente Laarbeek. Ze zit voor de PvdA ook in het streekpanel Beneden Aa van het waterschap Aa en Maas. Renee is geboren en getogen in Beek en Donk en woont daar ook nu nog.

Meer over Renee Coolen