Mama, mag ik ook naar school?

Door Gäby Vereijken op 8 september 2022

Als ik dit stukje schrijf, is het voor veel Laarbeekse kinderen weer de eerste schooldag. Blije, maar ook gespannen snoetjes zie ik als ik op mijn fiets nog snel een boodschap doe. Na een hete zomerperiode van lekker doen wat je zelf wilt, buiten spelen, zwemmen, vakantie en lekker lang opblijven is het zover. De klaslokalen worden weer gevuld, nieuwe schriftjes, een fijne pen. Het trommeltje met boterhammen en de lekkende drinkbeker. Alle vriendjes en vriendinnetjes weer zien! Straks speelkwartier. Fijn.

Vijftien kilometer verderop in een sporthal wordt een jong meisje van amper 8 jaar wakker. Samen met haar moeder en 6-jarig zusje is ze al een paar maanden ‘op reis’. Iedere paar weken veranderen ze van plek, telkens met z’n allen naar een volgend dorp in Nederland. Jammer dat ze haar reisgenoten niet verstaat, maar ze leert al wel een paar woordjes Nederlands: ‘dank je wel’ en ‘tot ziens’. Overdag speelt ze met haar zusje en soms met vrijwilligers, haar eigen pop is mee. Dat is fijn. Vaak denkt ze, straks als we naar huis gaan en de ‘reis’ voorbij is, dan mag ik ook naar school en zie ik mijn vriendinnetjes en de lieve juf weer. Maar haar toekomst laat nog even op zich wachten, want dit meisje hoort bij een groep vluchtelingen die momenteel noodgedwongen van opvanglocatie naar opvanglocatie reist.

Volgende week komt de groep naar Laarbeek, hun bestemming is Muziekcentrum het Anker. Daar wordt twee weken noodopvang geboden om de situatie in Ter Apel te verlichten. We zijn blij dat onze gemeente haar steentje bijdraagt en we steunen onze burgemeester die hard werkt om de tijdelijke opvang in goede banen te leiden. Een structurele oplossing voor het asielprobleem moet echter van de landelijke overheid komen. Samen met de andere leden van de gemeenteraad stuurde de PvdA-fractie daarom een brief naar de regering met onze bezorgdheid over de mensonwaardige ad-hocoplossingen die deze regering gekozen heeft. Geen vluchteling mag op straat slapen. Tot die tijd kunnen we in Laarbeek een verschil maken door vluchtelingen op te vangen en te beschermen. En als je straks een meisje door Beek en Donk ziet lopen met een pop onder haar arm, weet dan dat ze wacht op haar toekomst en zorg alsjeblief dat ze zich hier welkom voelt.

Gäby Vereijken, voorzitter PvdA Laarbeek

Gäby Vereijken

Gäby Vereijken is in 1972 geboren in Beek en Donk. Ze studeerde Levensmiddelentechnologie, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Bedrijfskundig Management. Haar politieke interesse ligt bij duurzaamheid en bij sociale onderwerpen als de jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning.

Meer over Gäby Vereijken