Afgelopen zaterdag waren Dirk-Jan Gloudemans en ik op werkbezoek op de Automotive Campus in Helmond. Het werkbezoek ging over gedeelde mobiliteit in Brabant. Denk aan deelauto’s en deelfietsen maar ook aan het gebruik van verschillende vervoermiddelen om van A naar B te komen. Bijvoorbeeld eerst te voet naar het (bus-)station, daar de bus of trein pakken en dan met een ov-fiets naar je eindbestemming. Er was ook een presentatie over de voordelen van een kabelbaan, met voorbeelden rondom Eindhoven Airport. De kabelbaan werd zelfs het meest betrouwbare vervoermiddel genoemd. Met de ambitie van de Metropoolregio Eindhoven om veel huizen te bouwen is het belangrijk dat we kijken naar mobiliteit en bereikbaarheid. Hoe gaan al onze inwoners zich verplaatsen in de toekomst? Want we moeten ervoor zorgen dat de wegen niet dichtslibben en dat we een gezonde leefomgeving houden.
Het verbeteren van het openbaar vervoer is een van de mobiliteitsoplossingen. Zo wil de provincie een flexibele bus die je kunt bestellen via een app. In West-Brabant wordt dat snel uitgerold, maar hier in Oost-Brabant moeten we nog tot 2026 wachten. Maar dan kun je straks in Laarbeek een busje bestellen dat je van halte naar halte brengt, vanwaaruit je weer verder kunt met bijvoorbeeld de trein. Ook fietspaden zijn van groot belang. In onze regio zitten we nogal veel in de auto, daar zit veel potentie om autogebruikers te verleiden om de fiets te pakken. Laarbeek is daarom bezig met een snelle fietsverbinding tussen Gemert en Eindhoven. Binnenkort maken de betrokken gemeenten nadere afspraken over de realisatie van die snelfietsroute. Een actueel onderwerp waar we de komende tijd meer over zullen horen. Een kabelbaan in Laarbeek zal er niet komen, maar slimme en groene oplossingen om de bereikbaarheid te vergroten hebben we zeker nodig.
Linda Engels-Strijbosch,
fractievoorzitter PvdA Laarbeek