Hoge woningnood vraagt om flexibiliteit

15 juni 2023

Het college heeft voorgesteld om een huis te kopen voor een groot gezin statushouders om daarmee te voldoen aan de verplichting om het toegewezen aantal statushouders te huisvesten. Als PvdA Laarbeek vragen we ons af of dit wel de oplossing is. Want het mag dan voor één gezin op dit moment uitkomst bieden, het zet natuurlijk geen zoden aan de dijk voor het oplossen van het probleem van de woningnood en het tekort aan sociale huurwoningen. Volgens ons is het zinvoller om te zoeken naar oplossingen die daar wél wat aan doen.

Een van de mogelijkheden om serieus naar te kijken is flexwonen. In steeds meer gemeenten worden projecten met flexwoningen gerealiseerd voor statushouders en andere spoedzoekers zoals starters en mensen die vanwege een scheiding op zoek zijn naar een plek om te wonen. Ook in gemeenten om ons heen zoals Meijerijstad en Boekel. Flexwoningen kunnen binnen een jaar geplaatst worden en mogen tot wel 15 jaar blijven staan. Het biedt kansen voor een diverse groep woningzoekenden en het verkleint de druk op de woningmarkt. Met een flexibele woningvoorraad kun je als gemeente ook inspelen op schommelingen in de woningmarkt. Er zijn bedrijven die snel flexwoningen kunnen leveren en laatst lazen we in Het Financieele Dagblad dat minister De Jonge er 800 over heeft. Het is overduidelijk dat het zowel praktisch als juridisch mogelijk is om flexwoningen te realiseren voor onder andere statushouders, maar het lijkt erop dat onze wethouder daar niet aan wil.

Maar er is natuurlijk meer denkbaar dan een huis kopen. Je zou bijvoorbeeld een dakkapel kunnen plaatsen op een bestaand huis om dat geschikt te maken voor bewoning door een groter gezin. Of denk aan het aan elkaar koppelen van bestaande sociale huurwoningen. Dan verstoor je de huizenmarkt niet en zijn de kosten voor de gemeenschap te overzien. PvdA Laarbeek vraagt al jaren aandacht voor de grote opgave van woningen voor iedereen. We hopen echt dat het college in samenspraak met woCom gaat komen met snelle, creatieve en betaalbare woonoplossingen. Want waar hoge nood is, is flexibiliteit geboden.

Fractie PvdA Laarbeek