Eerlijk delen

Door Renee Coolen op 27 september 2023

Op Prinsjesdag werd de begroting van het kabinet voor het volgend jaar gepresenteerd. Normaal woedt er daarna een strijd tussen de coalitiepartijen die de kabinetsplannen verdedigen en de oppositiepartijen die de plannen willen aanpassen. Dit jaar was het anders. Met het gevallen kabinet zagen alle partijen kansen om gezamenlijk ideeën voor te stellen. Het maakte niet uit van welke politieke kleur je partij was, er werd volop steun gegeven aan elkaars ideeën bij de politieke beschouwingen. Een goede uitkomst voor veel mensen is dat in 2024 het minimumloon omhooggaat en er veel geld naar het openbaar vervoer gaat. Dat is goed voor de bestaanszekerheid.

Ook wij vinden dat goed nieuws. Het betekent dat het voor mensen die al tijden moeite hebben om rond te komen weer iets gemakkelijker wordt om de boodschappen en de huur te betalen. Voor de stijging van het minimumloon hebben GroenLinks-PvdA en ChristenUnie samen een meerderheid weten te vinden in de Tweede Kamer. Het minimumloon is nu 12,79 euro per uur. Dat wordt volgend jaar 13,50 euro. Ook de uitkeringen en de AOW stijgen mee. Dit is goed voor grote groepen van de bevolking. Ook voor jongeren, omdat het vooral jongeren zijn die in banen werken met minimumloon. Hier profiteren dus ook de inwoners van Laarbeek van. Onze gemeente organiseert op 11 oktober de inloopavond ‘Kun je rondkomen?’ in de Huiskamer in Mariahout. Iedereen die krap bij kas zit of geldzorgen heeft kan hier binnenlopen.

PvdA Laarbeek heeft in november 2022 in de gemeenteraad gepleit voor een fatsoenlijk uurloon van minimaal 14 euro voor alle mensen die voor de gemeente werkzaamheden uitvoeren. Wij vinden dat je als opdrachtgever best mag verlangen dat bedrijven hun medewerkers goed betalen. Onze motie werd niet behandeld en zou op een later moment besproken worden. Gelukkig zijn we nu een stap dichter bij ons doel gekomen door landelijke politici die een sociale koers varen. GroenLinks-PvdA gaat zelfs de Tweede Kamerverkiezingen in met het plan om het minimumloon naar 16 euro te brengen. Dat is voor de Laarbeekse PvdA-afdeling een aanmoediging om ons ook lokaal weer hard te maken voor bestaanszekerheid en voor het eerlijk delen van de welvaart. Want iedereen moet toegang hebben tot een goed huis, betaalbaar ov en een baan waarvan je kunt rondkomen.

Renee Coolen,
commissielid PvdA Laarbeek

Foto Flickr / PvdA
Renee Coolen

Renee Coolen is op 11 mei 2023 geïnstalleerd als commissielid voor de PvdA in de gemeente Laarbeek. Ze zit voor de PvdA ook in het streekpanel Beneden Aa van het waterschap Aa en Maas. Renee is geboren en getogen in Beek en Donk en woont daar ook nu nog.

Meer over Renee Coolen