Een hulpboekje tegen armoede

Door Gäby Vereijken op 25 mei 2022

Sorry mevrouw, zei de medewerker achter de balie, die maat is niet standaard. Die moeten we voor u bestellen en dan wordt het op maat gemaakt. Prima, dacht ik, doe maar. Met een oud huis als het mijne is dat nogal eens aan de orde. Alle maten wijken af van de huidige standaard. Op het bestelformulier staat: extra kosten maatwerk € 25,-. Steeds meer zaken die ooit standaard waren vallen nu onder maatwerk. Regelingen bieden geen ruimte meer voor afwijkingen of aanpassingen. Het moet zo simpel mogelijk. Bij voorkeur volledig geautomatiseerd. Zes keer ja aankruisen, twee vakjes voor bedragen, je rekeningnummer en klaar is Kees.

Afgelopen week zei de wethouder dat er automatisch al 329 keer een uitbetaling heeft plaatsgevonden van de energietoeslag van € 800,- voor huishoudens in Laarbeek en dat er nog ruim 700 aanvragen liggen voor de vijf Peelgemeenten. 329 gezinnen die geen kruisjes hoefden te zetten op een formulier maar van wie de instanties weten dat ze in armoede leven. Dubbel zoveel gezinnen krijgen het niet automatisch en moeten het zelf aanvragen of voor hen is maatwerk nodig. Maatwerk kost tijd en dus geld. Mogelijk kost het meer geld dan het zou kosten als dit soort regelingen beter zouden aansluiten bij de behoeften van de burger. Het doet me denken aan de nationale ombudsmannen die in hun jaarverslag stellen dat maatwerk geen oplossing is voor slecht beleid. Ja, ik ben blij dat al veel huishoudens geholpen zijn, maar het is ook triest dat er (zoveel) armoede heerst, daar moet echt wat aan gedaan worden.

Onze collega’s van de PvdA in Steenbergen lieten voor hun gemeente een hulpboekje maken met daarin alle armoederegelingen, het viel bij iedereen op de deurmat. Het helpt mensen die geldproblemen hebben maar is ook behulpzaam voor mensen die in de problemen dreigen te komen. Een fysiek boekje, dat je snel en eenvoudig op het juiste spoor zet. Waar je geen computer voor nodig hebt of eerst een studie voor moet volgen om de regelingen te begrijpen. Een boekje waar je echt iets aan hebt! De fractie van de PvdA Laarbeek ziet graag navolging van het goede voorbeeld uit Steenbergen. Wij gaan het college van burgemeester en wethouders dan ook vragen om voor Laarbeek ook een actueel hulpboekje te maken waarin eenvoudig beschreven staat welke ondersteuning de gemeente biedt om armoede en schuldenproblemen op te lossen en te voorkomen. Dit hulpboekje zou bij alle inwoners in de brievenbus moeten vallen.

Gäby Vereijken,
voorzitter en commissielid PvdA Laarbeek

Gäby Vereijken

Gäby Vereijken is in 1972 geboren in Beek en Donk. Ze studeerde Levensmiddelentechnologie, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Bedrijfskundig Management. Haar politieke interesse ligt bij duurzaamheid en bij sociale onderwerpen als de jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning.

Meer over Gäby Vereijken