Door Teun van Hoof op 6 oktober 2015

Vluchtelingen

Met een toenemend schaamtegevoel heb ik de afgelopen weken de debatten en discussies gevolgd over de toelating van “grote” aantallen vluchtelingen uit Syrië. Vanuit het verleden staan we bekend als een van de meest tolerante landen van de wereld. Iedereen die in eigen land om wat voor reden dan ook voor zijn of haar leven vreesde was hier welkom. Nu klinken er andere geluiden, afgelopen weekend in Almere, afschuwelijk. Ik ben van mening dat we vluchtelingen hier een veilige haven moeten bieden. Dat neemt niet weg dat er tegelijkertijd een oplossing voor het probleem in het thuisland gezocht moet worden, de internationale gemeenschap heeft, mijns inziens, de verplichting om hier actief aan mee te werken.

Maar waarom heeft men hier zoveel problemen met de toestroom van asielzoekers? Is het vanwege het geloof? Iedereen is hier vrij om te geloven of niet te geloven. Is het de angst voor de Islam? Op een bevolking van 17 miljoen is er momenteel ongeveer 1 miljoen islamiet, daar hoef je ook niet bang voor te zijn.

Nee, daar zit het probleem niet, een typisch Nederlandse vraag en dat geeft meteen onze kruideniersmentaliteit weer, is “wat kost dat?”.

En dan komt bij mij het schaamtegevoel opzetten, want hoeveel geld hebben we in Griekenland gestopt en iets langer geleden, hoeveel geld hebben we gezamenlijk opgehoest om onze nationale banken te redden en dat laatste is beslist niet gebeurd om de gewone man voor een bankroet te behoeden.

Zolang we hier in dit land en in Europa nog geld genoeg hebben om dit soort maatregelen te bekostigen moeten we ons schamen als we vluchtelingen geen helpende hand toesteken. En als we deze mensen helpen mogen we net als van onze eigen inwoners verwachten dat zij zich aanpassen aan onze levensstijl en gewoonten.

Teun van Hoof

PvdA Afdeling Laarbeek

Teun van Hoof

Teun van Hoof afkomstig uit Helmond woont al weer geruime tijd in Lieshout. Hij heeft personeelsmanagement gestudeerd en werkte als personeelsfunctionaris bij Philips, Heras en het Kadaster. Hij is en was actief bij het koor en bij de Oranjevereniging en al enige jaren bestuurslid van de PvdA afdeling Laarbeek.

Meer over Teun van Hoof