Door Greet Buter op 27 februari 2014

PvdA maakt werk van stages en vakmanschap

De PvdA wil dat alle jongeren van school gaan met een diploma. Een afgeronde opleiding geeft namelijk de beste kansen op de arbeidsmarkt. De partij wil daarom dat de kwalificatieplicht wordt verhoogd tot 21 jaar, zodat er meer middelen zijn om 18 plussers te helpen bij het halen van hun diploma.  Daarnaast wil de PvdA dat er meer wordt geïnvesteerd in ambachtsscholen, want het Nederland van na de crisis kan niet zonder goed opgeleide vakmensen. Dit staat in een plan van lokale PvdA-lijsttrekkers en de PvdA Tweede Kamerfractie wat op donderdag 27 februari in Rotterdam wordt gepresenteerd.

PvdA-lijsttrekker in Laarbeek Greet Buter: “Ik wil dat iedere jongere van school gaat met een diploma, en daarmee met voldoende kansen op de arbeidsmarkt. Nu komt het nog voor dat scholieren moeten stoppen met hun opleiding omdat zij geen stageplek hebben weten te vinden. Dit voorkomen we door het wettelijk vastleggen van een stagegarantie. Ook zie ik dat jongeren afhaken, omdat zij worstelen met hun overstap van het vmbo naar het mbo. Door iedere jongere een loopbaancoach te geven, laten we deze overgang soepel verlopen.”

De PvdA wil ook zelf het tekort aan stageplekken aanpakken, door in iedere gemeente per tien medewerkers één stageplek aan te bieden. Ook moeten gemeenten de verantwoordelijkheid nemen om het regionale bedrijfsleven en scholen bij elkaar te brengen. In gemeenten waar dit nog niet gebeurt worden ‘stage-voor-stages-beurzen’ georganiseerd, waarin scholieren en het bedrijfsleven elkaar op laagdrempelige wijze leren kennen.

Voor meer informatie zie het tekst van het actieplan.

Greet Buter

Greet Buter is sinds 2014 wethouder voor de Partij van de Arbeid in de gemeente Laarbeek. Daarvoor was zij 8 jaar raadslid en fractievoorzitter voor dezelfde partij. Sinds mei 2017 is zij tevens voorzitter van het ‘gewest’(de provinciale afdeling) van de PvdA.   Greet is een gedreven sociaaldemocraat en werkt graag vanuit de menselijke maat.

Meer over Greet Buter