Door Privé: Greet Buter op 6 juni 2017

Als je ergens iets van iets vindt, moet je ook iets doen

Interview Greet Buter met het Eindhovens Dagblad 30 mei 2017 naar aanleiding van haar verkiezing tot voorzitter PvdA Brabant op 20 mei 2017.

PvdA Brabant, wat doet die eigenlijk precies?
,,De PvdA is niet alleen een politieke partij, maar ook een vereniging. De leden hebben zeggenschap en dat moet georganiseerd worden. Dat doen wij. Wij als gewestelijk bestuur hebben vooral een ondersteunende rol. We faciliteren de lokale afdelingen en onze fractie in de Provinciale Staten in het politieke proces. Zoals met het samenstellen van de lijsten, het verkiezingsprogramma, dat soort dingen. Mensen zijn lid omdat ze sociaal-democraat zijn en inhoudelijk iets willen doen, maar verder is het ook gewoon een leuke club mensen die iets met elkaar delen. Daar kun je ook plezier aan beleven. We organiseren bijvoorbeeld elk jaar een Brabantdag voor alle Brabantse leden.”

Het gaat niet zo goed met de PvdA, getuige de teleurstellende uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen. Ligt hierin een rol voor u?
,,We gaan heel hard werken aan een nieuw elan. De partij is de drager van de sociaal-democratische waarden – dat klinkt heel dramatisch maar zo zie ik het wel. Dat moeten we met zijn allen opnieuw tot bloei laten komen, en niet alleen onze vrienden in Den Haag. Het moet van onderaf komen, van alle leden die in de samenleving staan, die op straat komen en mensen spreken.”

Vindt u dat er in Den Haag te weinig oog is voor Brabant?
,,Nee, maar het helpt wel als wij ons daar manifesteren, door onze contacten stevig te onderhouden en ervoor te zorgen dat we erbij zijn. We hebben het voordeel dat we zowel landelijk, provinciaal als lokaal goed vertegenwoordigd zijn. Die verkiezingsnederlaag was echt een bittere pil, maar we zijn nog steeds een sterke partij met heel goede idealen. En de bestuursleden van PvdA Brabant hebben allemaal een stevig netwerk in de provincie en daarbuiten, dat helpt ook.”

Sinds wanneer zit u in de politiek?
,,Dat weet ik niet precies. Ik denk 1999. Ik vond iets van wat er op dat moment in de politiek speelde, Amnesty was dat geloof ik, en ik ben iemand die vindt dat je dan ook iets moet dóen. Ik kwam niet meteen in de raad, maar heb eerst van alles en nog wat gedaan: in commissies gezeten, ben voorzitter van de lokale afdeling geweest. In 2006 werd ik lijsttrekker en fractievoorzitter en in 2014 wethouder.”

Hoeveel tijd bent u kwijt met deze nieuwe baan?
,,Een paar uur in de week, denk ik. Het is vrijwilligerswerk. Ik heb wat meer tijd nu ik geen fulltime baan meer heb. Ik was Hoofd Communicatie bij de gemeente Veghel. Die bestaat niet meer, opgegaan in de nieuwe gemeente Meijerijstad. Ik ben voor 70 procent wethouder, al is dat niet te vertalen in uren. Wethouder ben je zeven dagen in de week. Het betekent wel dat je portefeuille minder breed is.”

Is verstand hebben van communicatie een voordeel voor een wethouder?
,,Iedere wethouder heeft in zijn of haar bagage iets zitten waarmee het wethouderschap makkelijker kan worden uitgeoefend. Of moeilijker, dat kan natuurlijk ook. Ik heb alle aspecten van het openbaar bestuur op lokaal niveau gezien. Ik ben ambtenaar geweest, raadslid en nu wethouder. Dat vind ik wel heel mooi.”

Er zitten te weinig vrouwen in de landelijke politiek. Iets voor u?
Lachend: ,,Nee. Maar het is wel een thema binnen onze partij. Idealiter stellen wij de lijst samen met om en om een man en een vrouw. Bij de vorige provinciale verkiezingen waren er erg weinig vrouwen, daar gaan we iets aan doen. Dus ik doe hierbij een oproep aan alle linkse vrouwen in Brabant.”

Privé: Greet Buter

Greet Buter was wethouder voor de Partij van de Arbeid in Laarbeek van 2014 tot haar aantreden als burgemeester van Deurne op 1 februari 2021.

Meer over Privé: Greet Buter